Kun
skrevet af Rolf Slot-Henriksen

Kun en luder voldtages
En ca. 60 år kvinde fortalte mig om en episode på en kirkegård ved Aalborg. Hun havde lagt en buket på et familiemedlems grav. Herefter gik hun en stille tur på kirkegården i egne tanker, da en muslimsk kvinde med tørklæde nærmede sig graven. I et snuptag tog hun buketten og begyndte at gå mod udgangen. Den midaldrende danske kvinde råbte hende an og sagde, at hun ikke uden videre kunne tage buketter fra gravene, hvorpå kvinden med tørklædet råbte at hun var en luder og skønsomt forlod kirkegården med buketten. Og hun fortsatte "idet jeg sidder i en lederstilling i et varehus er jeg ofte blevet overfuset af unge mænd, som har stjålet noget og har beskyldt mig for at være luder".
En ældre kvinde fra København fortalte mig, at hun flere gange var blevet udråbt som luder af muslimer. Dette betyder, at det ikke er alderen eller handlemåden af en kvinde, der sætter hende i kategorien "luder", men det religiøse eller etniske tilhørsforhold.
Dorit Nielsen beskriver fænomenet sådan. "Skal jeg virkelig som borger i mit eget land finde mig i, at en muslimsk mand kommer ind på min arbejdsplads, som er en butik i København og råber: Shalmuda, shalmuda, til mig og mine kolleger? Shalmuda betyder luder og er et meget beskidt ord i det arabiske sprog. Jeg går for øvrigt ikke i specielt udfordrende tøj og opfører mig også meget almindeligt. Jeg er heller ikke specielt sart, ej heller søger jeg at fremprovokere sådanne situationer. Jeg kan tilfældigvis en smule arabisk. Åbn dog øjnene for hvad der er ved at ske omkring jer, også ud over landets grænser"(BT15.8.99). Ud fra dette siger Dorit Nielsen, at tørklædet "symboliserer er religiøs degradering af kvinden... Det er ikke så meget påklædningen, der forager mig, men det at det symboliserer en degradering af kvinden".
På dette punkt protesterer mange muslimske kvinder. Det er klart. For det er først og fremmest dén kvinde, som ikke bærer tørklæde, som degraderes, hun bliver til et lavere væsen, som kan beføles og befamles, fordi det manglende tørklæde giver lov til det.
"Danske kvinder er ludere", ja "En dansk pige, der smiler til dig, bliver mistænkt for at gå i seng med andre end sin mand. Sådan er opfattelsen" siger Souhil Ibrahim talsmand for Idfad (Ekstrabl. 21.3.00).
Dermed kommer et barokt element ind i argumentationen ved forulempelser på åben gade, befølinger og voldtægter. Der er standartsætningen: "De vil det selv". I en lang række voldtægtsager har gerningsmændene bedyret, at kvinderne selv ville det, ja at de direkte tilbød sig.
Endnu et element kommer ind i billedet: Nogle er ofrene er blevet omfattet som let bytte. I en af de sidste sager, hvor en retarderet pige blev voldtaget i Kolding af et antal somaliere, hvoraf den ældste var i 30-erne og de yngste teenagere, bedyrede alle, at hun ville det selv. (JP 28-1-01). Dommen blev så lav og usikker, at man fra de psykisk handikappedes side offentlig måtte konkludere at nu var det blevet lovliggjort at voldtage psykisk handikappede.
Påsatnden at "kvinder selv vil det", var samme argumentation, som en flok på 9 arabiske drenge brugte i retten i Århus efter en massevoldtægt mod en dansk pige i en skurvogn. "Det var noget, som hun gjorde frivillig". Sådan lød en 16 årig tiltalt drenges version også af dén gruppevoldtægt, som skete mod en lettere retarderet kvinde på et toilet på Gammeltorv i København den 11. okt. 2000. Den 16 - årige er alene tiltalt for at have medvirket til voldtægten, idet han holdt den 30-åriges søster, medens to af hans kammerater gennemførte voldtægten inde på toilettet". De fire unge muslimers alder var 14 og 15. Heraf de tre 14 år.(JP 7.4.01).
I forbindelse med et gruppevoldtægt i Odense sagde voldtægtsmændene: "Hun er fuld af løgn, hun ville det garanteret selv.....Muhammad , som voldtog hende, siger: Jeg mødte Lisa for 4 måneder siden, da hun startede i Næsby skole og efter en uge havde vi bollet, pralede Muhammad åbenlyst. Ja man kan sige det var mig, der opdragede hende, griner han, medens hans 3 kammerater åbenlyst hylder ham... De er selv ude om det. De er nogle skide ludere, der vil kneppe hele tiden griner de andre"(Ekstrabladet 17.april 2001). En veninde fandt den voldtagne pige siddende grædende i en gård (Bispegården i Odense). De store myndige drenge som var med i voldtægten, siger. "Vi har ikke hørt om nogen voldtægt. Vi har hørt at pigen selv ville og at hun kunne lide det. Nu har hun fået dårlig samvittighed og lader det gå ud over os andre". Voldtægsmændene pralede overfor de små. De små brødre siger: "Vi har fået at vide, at vi ikke må snakke om det. Men vi har også fået at vide, at hun selv bad om det, og hun er fuld af løgn". Da politiet spørger, hvorfor de ikke går i byen med deres egne piger, svarer de: "nej, dé skal jo være (forblive) rene" (Ekstrabladet 17.4.2001).
Det beklagelige er, at det ikke er et lille usocialt mindretal af afsporede unge, som har holdningen, at danske kvinder er ludere. Ideerne med, at muslimer er "rene" og de andre er "urene ludere" udgår netop fra forældregenerationen og islam, hvilket smitter af på børnene. Ved at følge islamiske samtalegrupper over Internet et stykke tid har jeg kunnet konstatere, at årsagen til gruppevoldtægterne lægges af de voksne og forældrene ensidigt over på det danske samfund som betegnes med ord som "råddent, vantro, urent..." og over på danskere og især danske piger. Et enkelt pip i modsat retning har jeg dog set i disse samtalefora : "mon vi selv er uskyldsengle?"
Forstærkende for de unges følelse af, at det er det danske kvinder, som selv er årsag til voldtægterne, er familiernes ofte voldsomme forsvar for handlingen og angreb på ofrene og samfundet: Efter voldtægtsdommen i Bispehaven i Århus, som frifandt flere af de ni drenge og gav andre meget lave straffe i forbindelse med en voldtægtssag mod en pige fra Århus råbte familie og venner "fuck You" Danmark".
I forbindelse med, at en 25 årig palæstinensisk 2. generationsindvandrer i Rødovre blev dømt for voldtægt mod en 15 årig dansk pige, og hans 19-årige bror blev dømt for sexmisbrug mod en anden pige, gik de 10 fremmødte familiemedlemmer amok De råbte de mest nedværdigende udtryk mod offeret og anklageren. Døren til retslokalet blev sparket ind, så dørkarmen blev splintret, og anklageren måtte flygte ud af sidedøren. Først efter ankomsten af en større styrke betjente kunne bringe den ophidsede familie, som helt bakkede de to voldtægtsmænd op, til ro. (BT og Ekstrabladet 8.11.97).



Nedværdigelse af den "vantro"
Det er en misforståelse at tro at de seksuelle overgreb kun går ud over kvinder. En socialdemokratisk politiker beskrev i Fyns Stifttidende et tilfælde, hvor en gruppe muslimske unge overfaldt en dansk dreng ved busholdeplads og lovede at smadre ham, hvis han ikke lagde sig på knæ for dem og suttede en af muslimernes "pik". Nedværdigelsen blev gennemtrumfet af gruppen. Fælles for disse tiltag er at det altid er en større muslimsk gruppe som udvælger sig et enligt offer.
Alderen synes i denne sammenhæng underordnet: En muslimsk 12 - årig dreng erkendte overfor politiet seksuelle overgreb på en 7-årig dreng og en 9-årig pige, skrev Helsingør Dagblad. Det seksuelle overgreb fandt sted på legepladsen, hvor den 7-årige legede.
I denne sammenhæng bør også nævnes endeløse voldelige ydmygelser af danske enlige drenge, som tvinges til de mest barokke ting, for at indvandrergruppen kan vise magt. Her er det især dreng, som er udsat. Jeg ved fra mine egne konfirmander, at de endog kan blive overfaldet inde i en legetøjsforretning, sparket, truet og ydmyget. Ydmygelsen er et centralt motiv Men normalt sker der ikke anmeldelser. En konfirmand fra Horsens, som jeg havde til undervisning sagde det det var nødvendigt for ham og hans kammerater i Horsens at gå med kniv, "de gør alle perkerne, de truer og ydmyger os, og hvordan skal vi ellers forsvare os, det er der jo ingen der gør". (Her nåede han en kerne jeg ikke kunne modbevise, mine argumenter brød sammen).
En anden måde at nedværdige offeret er at spytte på det. Her drejer det sig både om at spytte efter offeret, men også direkte at beskytte offeret på tøjet eller endog i ansigtet for at demonstrere magt og foragt. Dette kan være så barokt som i et tilfælde hvor en bil med arabisk udseende mænd rullede vinduet ned og spyttede en ældre man som trak med sin cykel lige i ansigtet. Nedværdigelsen overfor kvinderne ses især også på den lille gruppe danske piger, som følger i kølvandet på "de skældte araberdrenge" for at bruge et dårligt udtryk. Her illustreres nedværdigelsen ved at drenge kan finde på at befale pigen at trække bukserne ned for at vise kammeraterne hendes bagdel. Eller at de hiver trøjen op på pigen og fremviser hendes bryster for kammeraterne. Nogle af disse piger har svært ved at bryde ud af den onde cirkel pga. af angst for vold og massive trusler.
En anden gruppe kvinder udover ikke-muslimerne, som voldtages af muslimske mænd, er fraskilte muslimske kvinder. Dette gælder både i hjemlandet og i Europa.
Den forstødte eller fraskilte muslimske kvinde anses for at være luder og behandles som sådan af det muslimske samfund omkring hende. Hun er en frafalden person uden ære i oprør mod Allahs lov. Familiens mænd vil opsøge hende for at få sex under foregivende af, at de vil hjælpe hende. Denne hjælp er ofte meget nødvendig, da hun ikke kan komme ind i samfundet igen, ej heller kan få en ægtefælle. Fraskilte eller forstødte muslimske kvinder voldtages ligeså ofte som ikke-muslimer. Den kvinde, som voldtages, kommer ifl. islamisk teologi i helvede. Kvinder af Bahaisekten, som dødsdømmes i Iran, voldtages derfor først for at man kan være sikker på at de kommer i helvede.
Dette er et udpræget problem i lande, der er strengt islamiske og følger sharialovene. "En menneskeretsrapport udarbejdet af det britiske parlament dokumenterede i 1995 henrettelser af kvinder, som blev stenet bl.a. i Iran: Disse kvinder blev stenet, efter de som eneste forbrydelse havde forladt deres mænd. Den religiøse domstol dømte dem for “korruption og utroskab”, den islamiske rets ord for prostitution , den, som forlader sin mand er luder. Hun må voldtages. Rapporten dokumenterer, at alle dødsdømte kvinder voldtages inden de henrettes. Den islamiske ret skal være sikker på, at kvinden ikke henrettes som jomfru. Mændene i henrettelses-pelotonen trækker derfor “lod om, hvem der natten inden dommen får lov til at gøre den dødsdømte kvinde til sin brud" ved voldtægt(JP 2.2.1995). Den britiske politikerrapport er den hidtil mest omfattende dokumentation for religiøs domspraksis i Iran. Det må dog siges, at koranskolestyret i Afghanistan og den islamiske stat i Sudan på mange punkter er mere radikal end Iran også i forhold til kvinden (Islam, integration eller..) “Profeten selv har advaret de troende mod den skade, som kvinder kan forårsage mod Islam: Havde det ikke været for kvinden, kunne Allah have været tilbedt på den måde, han ønsker” (I Shojaeddin Shafa “Towzih al-Masayel”, “Problemernes forklaring”, Paris 1983, s.581).
Voldtægt er altså ikke blot en metode til at få sex, men en metode til at nedværdige den ikke-muslimske kvinde. 94% af de voldtagne i Danmark er dansk kvinder. Flertallet af de sidste 6 % er forstødte eller fraskilte muslimske kvinder. Skilsmissen eller forstødelsen som sker ved at manden blot udtaler det tre gange, signalerer, at hun intet er værd som uren, hun kan kun optages i helvede.
Det virker helt barokt og uforståeligt for os som kristne opvokset i en kristen kultur.
Den æreløse skal dø. I islam stenes derfor den utro kvinde.
En flok mænd førte en kvinde anklaget for hor hen til Muhammad i Ghamdiya, og de spurgte hvad de skulle gøre. Muhammad svarede ved selv at kaste den første sten. Da fulgte de hans eksempel og stenede hende. Men Jesus sagde, da de ville sten en syndig kvinde: "den, som er syndfri kaste den første sten". Da gik alle bort.

Renhed og urenhed
Sharialovene i islam, som bygger på Koran og hadit, har et klart koncept for rituel renhed og urenhed. Uren er kvinder ved menstruation og fødsel, den døde, hunde, svin, døde, ikkemuslimer, især ikke-muslismke kvinder, etc.
Koranen er klar på det punkt som det udtrykkes i en dansk konservativt mulimsk tidsskrift(Dialog og islam):
"O I Troende, polyteisterne (de vantro), er visselig urene". (OQM.al-Tawbah:28).
"Sandelig, de, som er vantro af Bogens folk og polyteisterne, skal være i helvedes ild og forblive deri for evighed - disse er de værste skabninger."(OQM. al-Bayyinah:6).
"Således vil Allah nedsende urenhed over dem, der ikke er troende" (OQM. al-An´am:125).
"Men hvad angår dem, i hvis hjerter der er en sygdom, så føjer disse (vers) urenhed til deres urenhed, og de dør, medens de er vantro." (OQM. al-Tawbah:125).
"Sandelig, de værste dyr for Allahs åsyn er dem, der er vantro, og som ikke vil tro". (OQM. al - Anfal:55).
"Hans (den vantros) tilstand, er nøjagtig som en hunds: hvis du driver den bort, gisper og stønner den, og hvis du lader den være, så gisper og stønner den også. Sådan er de folks tilstand, som forkaster vore vers. Fortæl dem da historien, for at de må tænke efter." (OQM. al -A´raf:176)......
Allah (swt) har ikke fastsat imødekommenhed, respekt, kompromis eller tolerance på dagsordenen mod hedenskaben og dens tilhængere, som Allah kalder de værste dyr, som ikke tænker, og der samtidig er døve og blinde (Anfal, 22)."
Dette sættes i relief, når for eks. lederen af den arabiske menighed i København iman Abulaban skriver under fredagsbønnen prædiker at han er forfærdet over at boligen han bor i administreres af en vantro uren, at han skal behandles af en vantro læge og hans bil repareres af en uren vantro. (1997) (Rolf.Slot-Henriksen: Ren-uren-tilladt-forbudt. 2000)

Voldtægt og islam
"Voldtægterne har ikke noget med islam at gøre" siger herboende muslimer. Endvidere: "voldtægt straffes hårdt i muslimske lande".
Faktisk straffes voldtægt hårdt i muslimske lande, nogle steder endog med halshugning eller stening. Men problemet er, at straffen for det meste udebliver når det er overfor en "mindreværdig vantro kvinde", dvs. en ikke-muslim. (Se artiklen: Gruppevoldtægt i Pakistan). I Saudi-Arabien, hvor voldtægt på den ene side straffes med døden, er det på den anden side jævnfør dokumentar i BBC så almindeligt med at katolske filippinske stuepiger voldtages, at det nærmeste er undtagelsen at en pige vender hjem til Filippinerne igen uden at have været udsat forvoldtægt fra arbejdsgiverens side eller dennes sønner eller medarbejdere.
En af de muslimske kvinder, som står frem og siger, at voldtægterne ikke har noget med islam at gøre, skriver i sit eget blad for sine medsøstre det præcis det modsatte. Idet hun bruger taqiya (den islamiske dispensation for at forvirre modstanderen). Det drejer sig om Aminah T. Echammari, bestyrelsen for Islamisk Kristen studiecenter".
"Hvis en mand overrasker sin hustru sammen med en anden mand, vil der for ægtemanden være tale om formildende omstændigheder, hvis han dræber hustruen eller hendes elsker. En kvinde i nøjagtig samme situation dømmes for mord.... Sjældent hører man kritik af mænds før- eller udenoms-ægteskabelige affærer”(Islam, fred og harmoni,1991.s.82). Nogle mænd er endda parate til at dræbe en søster, der blot mistænkes for upassende omgang med det andet køn, og mange gange bliver de hverken tiltalt eller dømt for mordet.
“Mænd bliver ikke dømt for voldtægt, hvis der ingen vidner er til udåden, men en gift gravid kvinde risikerer at blive straffet, uden at nogen ytrer den mulighed, at der kunne være tale om voldtægt.... Mænd slipper ofte for tiltale for seksuelt misbrug af småpiger under påskud af, at man vil skåne pigerne og deres families omdømme”(“Islam- fred og harmoni” 1991, s.82).(Se C. Hinrichsen: Islam, integration eller...?")
Hvis en dansker ville sige det samme, ville hun og andre muslimer straks sige at det var løgn og anlægge sag for racisme.



Anbefal siden til en ven...
Webdesign by Style-IT

© www.islaminfo.dk