Leksikon ©

| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | Y | Z | Æ |
| Se ALLE ord/begreber |



Omskærelse

"khitan". Forhuden på drengene skæres bort iflg. Hadith. Nogle steder også på piger ("khafd"). Kvindeomskærelse fremmes kun af et mindretal bl. muslimske retslærde. Begge dele er førislamiske skikke overtaget af islam.

Mandlig omskæring
Hadith ibn abbas:Wakia fortalte, at Ibn Abbas sagde, at den, som har forhud, hans bøn accepteres ikke, og det han slagter, bør ikke spises”.
Hadith Bay -Haqi: Bay Haqi fortalte, at Jabir sagde, at profeten lavede aqiqa(festen efter fødslen) for Hassan og Hussein, og han omskar dem indenfor 7 dage.
Hadth Ahmed og Abu Dawud: “al-Jidihi han kom hen til profeten og sagde : “Jeg er blevet muslim” og profeten sagde: “Fjern vantroens hår og bliv omskåret”.
Omskæring, Mænd og kvinder:
Hadith Baukhari: Bogen om påklædning
Jeg hørte profeten sige. “Fem handlinger karakteriserer titra (naturlig renlighed): omskæring, barbering af hårene ved kønsdelene, at klippe overskægget, at klippe neglene og fjern hårene under armene”.
Der er ingen regel for, at den som skal omskæres informeres om indgrebet uanset om det er en pige eller dreng, barnet spørges eller ikke om det vil eller ej. Er drenge eller piger større, dvs 7 år eller mere, må det dog siges at der sker noget, men barnet har sjældent en forestilling om hvad det er.
Ved drengens omskæring skæres drengens forhud bort.

Kvindelig omskæring
Ved en piges omskæring, skæres eneten klitoris bort eller både klitoris og skamlæberne. Begrundelsen for kvidens omskæring er "hygieniske" eller "klitoris udvikler sig til en penis hvis den ikke fjernes". En omskåret kvinde har i mange lande en høejer værdi end en ikke-omskåret.

Vedrørende danske muslimske imamer, som har anbefalet omskærelse med henvisning til Muhammed, så anbefaler Muhammed faktisk kvindelig omskæring. I islams Sunna hedder det i Hadith al Buchari: En kvinde, som omskar kvindelige slaver, spurgte profeten, om kvindelig omskæring er tilladt. Muhammed svarede: ”Ja, kvindelig omskærelse er tilladt. Kom tættere på så jeg kan lære dig hvordan. Når du skærer, så overdriv ikke (la tanhaki), for det er mere behageligt for manden”. Et andet sted står, at Muhammed sagde: ”Omskærelse er sunna (skik og brug) for mænd og makrumah (ærefuldt) for kvinder”.
Et tredje sted i hadith talte Muhammed til Ansars kvinder: ”Skær ikke for dybt, for sådan er det mere behageligt for deres ægtemænd”. Derudover siger Muhammed om nye muslimer, at de skal omskæres, underforstået både kvinder og mænd.
Den omskæring som Muhammed her anbefaler er ikke infibulation , dvs. bortskæring af såvel ydre, og indre skamlæber og fjernelse af klitoris, samt sammensyning af sårkanterne, så der kun efterlades et mindre hul.
Muhammeds ord i hadith ”Skær mindre dybt” er ikke infibulation som de praktiseres i islamiske lande som Somalia, Djibouti, Eritrea og Ægypten, men formuleringen hentyder nok til fjernelse af ydre skamlæber og klitoris uden efterfølgende sammensyning. Undladelse af sammensyningen fremgår af Muhammeds ord at ”det skal være behageligt for manden”. Denne knap så gennemgribende form for kvindelig omskæring findes i muslimske lande som Burkina Faso, Elfenbenskysten, Nigeria, Togo, Mali, Gambia, Guinea, Guinea-Bissau, Togo, samt i mindre omfang blandt de muslimske befolkningsdele i Indonesien, Pakistan, Bangladesh, Indien, og Malaysia. Omskæring blandt muslimer i Europa er mest udbredt i Holland, hvor der udføres mange kvindelige omskæringer.
Muslimsk omskæring af drengebørn foregår efterhånden i de fleste europæiske lande, hvor der bliver stadig flere invandrede muslimer, i Danmark sker på de offentlige sygehuse.
Kristendommen gør voldsomt op med enhver form for omskæring. En kraftig modstander af omskæring var især Paulus, der selv var blevet omskåret før han blev kristen. Paulus kalder omskæring ironisk og kritisk for ”skamskæring” og "sønderskæring”. ”Tag jer i agt for de sønderskårne”(Fil.3.2). Et flertal af medlemslandene i FN forkaster kvindelig omskæring, men ikke drengebørns omskæring. Den danske straffelovs § 245 forbyder lemlæstelse af en anden person, dette tolkes dog kun som forbud mod kvindelig omskæring.

Der er i islam strid om kvindelig omskærelse. Nogle retslærde emner Hadith Bukhari kun gælder drenge, andre at det gælder piger og drenge. I en del vestlige lande betaler sygehusene for indgrebet. I Københavns amt omkæres ca 20-25% af alle drenge totalt set (pga. af den store andel af indvandrede muslimer).

I nogle muslimske lande (bl.a. i Somalia) syes kvinden sammen når manden forlader hende.

Flgende sider er relateret til denne artikel:
- Hadith (Ordforklaring)
- Kvindelig omskærelse anbefales entydigt af Muhammad ifølge Hadith (Tekster)
- Omskærelse (Tekster)




Anbefal siden til en ven...
Webdesign by Style-IT

© www.islaminfo.dk